Algemene Informatie

Verwijzen

Verwijzen naar Explicamus Psychotherapie gaat via je huisarts/zorgdomein, info@explicamus.nl of via telefoonnummer 06-26406378.
Voor behandeling is een verwijsbrief van je huisarts nodig. Een verwijzing dient minimaal aan de volgende gegevens te voldoen:



  • Datum van verwijzing; deze dient voor het eerste intakegesprek te zijn (tot maximaal twee weken voor het intakegesprek)
  • Naam, adres, functie en AGB-code van verwijzer.
  • Handtekening of stempel van verwijzer
  • Naam verwijzende praktijk
  • Naam, adres, geboortedatum, BSN en polisnummer van de verzekering van cliënt
  • Een uitspraak over een vermoeden van een psychische diagnose (DSM-V classificatie)
  • Dat verwezen wordt naar de Gespecialiseerde GGZ

Zonder een juiste verwijsbrief vergoed je zorgverzekeraar de behandeling niet.

Informeren huisarts

Na de intakefase, bij de start van de behandeling, stuurt je behandelaar met jouw goedkeuring een bericht aan de huisarts met daarin de diagnose en het voorgestelde behandelplan. Bij beëindiging van de behandeling of na een jaar, indien de behandeling langer duurt, wordt de huisarts opnieuw geïnformeerd over de voortgang of beëindiging. Je hebt ten allen tijde het recht om je toestemming voor informatieverstrekking aan de huisarts in te trekken.

Dossier

Jouw gegevens worden bewaard in een beveiligd dossier. Als je dat wenst mag je jouw dossier inzien. Je hebt geen recht op informatie die vertrouwelijk is gegeven door anderen die, met jouw toestemming, bij de behandeling zijn betrokken, tenzij hier van tevoren andere afspraken over zijn gemaakt. Je hebt het recht jouw dossier te laten vernietigen. Je kunt hier schriftelijk om verzoeken. Wanneer je een schriftelijk verzoek tot dossiervernietiging indient zullen alle gegevens, uitgezonderd van de gegevens die noodzakelijk zijn voor het declaratieverkeer en materiële controle achteraf, worden vernietigd. Na afsluiting van de behandeling wordt het dossier, conform de wettelijke regeling, 20 jaar bewaard, waarna het zal worden vernietigd.

Kwaliteitsmeting ROM

Explicamus Psychotherapie maakt gebruik van ROM metingen om de voortgang van de behandeling te evalueren of cliënttevredenheid te meten. ROM staat voor Routing Outcome Monitoring, wat inhoud dat je verzocht kan worden om vragenlijsten in te vullen om zo het beloop van je klachten te monitoren of jouw beoordeling te vragen betreffende de tevredenheid over jouw behandeltraject. De privacy van je gegevens is ook hier gegarandeerd. De uitkomsten worden enkel gebruikt om jouw behandeling en werkwijze van de praktijk te blijven optimaliseren.

Geheimhouding en vertrouwelijkheid

Jouw behandelaar is BIG-geregistreerd en aangesloten bij verschillende beroepsverenigingen. Dit betekent dat zij is gehouden aan door de overheid en beroepsverenigingen gestelde regels en plichten. De behandelaar heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Wij kunnen dus alleen met jouw nadrukkelijke schriftelijke toestemming gegevens over je verstrekken. De behandelaar mag alleen in noodsituaties zijn/haar geheimhoudingsplicht doorbreken, bijvoorbeeld als mensen in gevaar zouden komen. De behandelaar heeft geen toestemming van je nodig wanneer zij over jouw behandeling overleg wil plegen met collega’s in een intercollegiaal overleg. Deze collega’s hebben ook een geheimhoudingsplicht.

Verhindering en afzegging

Het kan gebeuren dat een eenmaal gemaakte afspraak niet goed uit blijkt te komen. Laat dit je behandelaar op tijd weten, minimaal 24 uur van tevoren. Dit kan telefonisch (06-26406378) of per e-mail (info@explicamus.nl). Wanneer een sessie later wordt afgezegd wordt deze bij je in rekening gebracht. Wanneer je niet op de afspraak verschijnt zonder melding vooraf, de zogenaamde ‘no show’, zal dit ook rechtstreeks bij je in rekening worden gebracht, ongeacht de reden. Beide facturen zullen 70 euro zijn. Deze kosten worden niet door je zorgverzekering vergoed. Heb je een afspraak afgezegd of ben je niet verschenen op de afspraak, dan verzoeken wij je om zelf contact op te nemen voor een nieuwe afspraak.

Procedures

Veilige Incidentmelding (VIM)
Procesbeschrijving Veilige Incidentmelding (VIM)

Vanuit de Wet Kwaliteit, Klachten Geschillen Zorg (WKKGZ) is de zorgaanbieder per 1 juli 2016 verplicht om een registratiesysteem en een procedure te hebben voor het veilig intern kunnen melden, registreren en onderzoeken van (bijna)incidenten in de praktijk. Doel is hiervan te leren en incidenten in de toekomst te voorkomen. Veilig incidentmelden (vim) betekent dat de procedure de veilige omgang met de gegevens moet waarborgen.

Een incident is elke onverwachte of onbedoelde gebeurtenis, waardoor de cliënt schade heeft geleden, kan leiden of had kunnen leiden. In het laatste geval gaat het om een zogenoemd ‘bijna-incident’, waarbij door het tijdig opmerken van de gebeurtenis kon worden voorkomen dat de cliënt schade leed.

Binnen Explicamus Psychotherapie:

  • Worden (bijna-)incidenten besproken binnen de praktijk met collega’s en/of binnen intervisie.
  • Is een procesbeschrijving aanwezig.

Incidenten worden los van het cliëntendossier geregistreerd en bewaard. (Bijna-) Incidenten worden beschreven met datum en plaats. De gegevens worden dusdanig beschreven dat ze niet herleidbaar zijn naar de desbetreffende cliënt. Dit document wordt bewaard op de computer van praktijkhouder Maite Timmermans onder naam ‘VIM’ onder documenten Explicamus –> VIM –> Meldingen en is beveiligd met een wachtwoord.

Bij de beschrijving van het incident worden de genomen maatregelen naar aanleiding van dit incident en maatregelen om dit incident in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen, genoteerd.

De VIM Procedure

De procedure die binnen de praktijk bij een (bijna) incident wordt gevolgd is als volgt:

Maatregel: De maatregel/oplossing die wordt getroffen wordt vermeld en beschreven. Dit om een dergelijk (bijna)incident in de toekomst te voorkomen

Registratie: Behandelaar registreert het (bijna) incident geanonimiseerd in een bestand op haar computer voorzien van plaats en datum

Analyse: Behandelaar onderzoekt en analyseert het (bijna)incident

Bespreking: Behandelaar bespreekt het (bijna)incident met collega’s, in het praktijkoverleg of tijdens een intervisie

Kindcheck

De behandelaar zal bij de aanwezigheid van kinderen altijd een kindcheck uitvoeren en herhalen als dit nodig mocht zijn. Een kindcheck houdt in dat met cliënt wordt gekeken naar hoe het gaat in de thuissituatie. Volgens de Wet verplichte meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld moet sinds 1 januari 2019 een behandelaar melding maken bij het vermoeden van problemen op dit gebied. Mocht je meer informatie hierover willen dan kun je kijken op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode.

Klachten

Waar mensen met elkaar werken, kunnen ook misverstanden ontstaan. Misschien ben je het met bepaalde zaken niet eens, of ben je ontevreden over de behandeling. Als je vragen of klachten heeft, dan kun je deze met je behandelaar bespreken zodat er naar een oplossing kan worden gezocht. Wanneer het niet lukt om de problemen rechtstreeks met je behandelaar op te lossen, dan kun je gebruik maken van de Klachtencommissie. Jouw behandelaar is verplicht aangesloten bij een Klachtencommissie. Je kunt contact opnemen met de klachtencommissie van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten, LVVP, via Klachtencommissie LVVP, https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/.

De LVVP heeft onder andere de taak in deze kwesties te bemiddelen. De GZ-psycholoog en Psychotherapeut vallen ook onder het Tuchtrecht op grond van de Wet BIG. Op grond van deze wet kun je jouw klacht ook indienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Documenten

Kwaliteitsstatuut

In het kwaliteitsstatuut GGZ staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om geestelijke gezondheidszorg te mogen leveren in het kader van de Zorgverzekeringswet.

Het kwaliteitsstatuut is van kracht per 1 januari 2017 voor alle GGZ aanbieders binnen de zorgverzekeringswet. Het opstellen van een kwaliteitsstatuut is verplicht gesteld. Bekijk HIER het kwaliteitsstatuut van Explicamus Psychotherapie.

Beroepscode

Om de kwaliteit van de geboden hulp te waarborgen wordt de beroepscode (beroepscode voor psychologen/beroepscode voor psychotherapeuten) gevolgd. De praktijk is aangesloten bij de Landelijke Vereniging voor vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten (LVVP). In het overheidsregister (BIG-register bij het ministerie van VWS) kun je de (wettelijke) registratie(s) vinden van je behandelaar.

Zie HIER de BIG registratie van Maite Timmermans.

Privacystatement

Bekijk HIER het privacystatement van Explicamus Psychotherapie.